Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar

Karin Granqvist
Hej,
jag söker föräldrarna till Anna Pehrsdotter, född Född 24 mars 1751 som dotter till Pehr Pehrsson och Anna Pehrsdotter i Gammelgården. Dopvittnen soldat [massa oläsligt] Jöns Persson ibidem med hustru.https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0013537_00225#?c=&m=&s=&cv=224&xywh=87%2C2406%2C3439%2C1640i Måns

Problemet är att jag hittar inte hennes föräldrar. Jag hittar Pehr Pehrsson på Gammelgården nr 4 men det står att hans hustru heter Karin, gift 1775. 1775 är de enda med de namnen gifta Pehr Pehrsson i Innanbäcken och pigan Karin Andersdotter i Månsön(?). I kommunionslängden 1750-1770 finns Pär Pärsson på Gammelgården nr 4 med hustru Anna, dock struken. Under hennes namn syns svagt "hustru Karin" också hon struken vad det verkar.

Fast Annas mamma ser ut att heta Anna i födelseboken. Så vem var Anna Pehrsdotters föräldrar?

Anna Pehrsdotter gift sig med 27 december 1776 med bondesonen Eric Andersson. Efter giftermålet flyttade de till Nederluleå och bildade ett nybygge i Bälingeträsk/Alviksträsk, där de bägge senare dog. Han slutade sina dagar om bonde. https://www.geni.com/people/Eric-Andersson/6000000107544342919?through=6000000107638884928

Tack på förhand!

Re: Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar

Bengt-Göran Nilsson
Du är ju alldeles rätt när du kommit till Nr 4 i Gammelgården. Per Persson och Anna Persdotter är föräldrar till Anna född 1751. De hade gift sig redan 26/2 1734 och Anna noteras då komma från Korpikån. Emellertid avlider hon och begravs den 12 jan 1755. Per gifter om sig med Karin Olofsdotter från Heden i Överkalix 1760.
Per Persson dör själv, inte 1762 som det står i HFL, utan 1772 som det faktiskt noteras ovanför i Hfl, men mycket svagt.
Karin Olofsdotter gifter då om sig 15/6 1773 med Jacob Olofsson i Gammelgården.

Re: Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar

karin.granqvist

Hej Bengt-Göran,

tusen tack för all hjälp! Då kan jag lägga till Per och Anna som min säkerhetsställda släkt. Jag hittade Per död 1772, men i och med problemet jag hade med Anna och Karin var jag osäker på om Per död 1772 var den Per jag sökte. Jag kan nu fortsätta söka efter Annas släkt i Korpikån. För hennes föräldrar var alltså inte ursprungligen från Gammelgården? Jag trodde att Per var född 1708 i Gammelgården. Men han var alltså från Korpikån?

Med vänlig hälsning,

Karin Granqvist

Den 30.09.2019 15:45, skrev Bengt-Göran Nilsson [via Forskarforum]:

Hej!
[...]

http://forskarforum.1065304.n5.nabble.com/Anna-Pehrsdotters-f-1751-foraldrar-tp5706886p5706887.html
To unsubscribe from Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar, click here.

Re: Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Per är ju född på Gammelgården. Det är Anna som är född i Korpikån. och döpt den 18 februari 1713.

Re: Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar

karin.granqvist

Ja, naturligtvis. Tusen tack.

Den 02.10.2019 21:08, skrev Bengt-Göran Nilsson [via Forskarforum]:

Per är ju född på Gammelgården. Det är Anna som är född i Korpikån. och döpt den 18 februari 1713.

http://forskarforum.1065304.n5.nabble.com/Anna-Pehrsdotters-f-1751-foraldrar-tp5706886p5706889.html
To unsubscribe from Anna Pehrsdotters (f. 1751) föräldrar, click here.
NAML