Filen eller filet?

begen
Så här på sommaren blir det ofta fil till frukost. Retar mig dock när jag tar fram filpaketet ur kylskåpet.
Där finns numera sen länge texten: "Den svenska filen föddes i Norrland". Ordet fil borde stå i neutrum och således heta: Det svenska filet föddes i Norrland. Det låter mycket bättre i mina öron. Våra förfäder använde också ordet "feile" alltså filet.
Ex: "Ve tåo feile ve åss nar ve fåor opa äindje." Vi tog filet med när vi for på äng. eller "Feile ve ååt var gåosmökot. Filet vi åt smakade gott.
Ja, vad tycker Ni?

Bengt-Göran Nilsson

Re: Filen eller filet?

Lars Lundbäck
Du har helt rätt: FILET

Re: Filen eller filet?

Sven-Åke Forsberg
Självklart ska det vara Filet, Filen använder jag vid bearbetning av ett Järn eller trästycke och den är inte så lättsmält i magen kan jag tänka mig.