Maja Kajsa Öman f 1808

Elyxia
Hej Hittade hit genom att jag letar släktingar och info om min farfars farmor Maja Kajsa el Maja Cajsa Öman f 1808 har inte hittat något födelse datum i HFL på henne tyvärr. Avliden 1892 19 Jan i Näsbyn. Bor som inhyst och piga så långt som jag har kunnat hitta ända fram till sin död i Näsbyn.

Får två söner Fredrik Wictor Öman f 1834 och min farfars far Johan Henrik Henriksson f 1848 (han ändrar sitt efternamn till Öhman med ett h då han flyttar till Ljusdal. Han flyttar 1867 och hans bror året innan.

HFL där alla är inskrivna hittar ni här https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034873_00125
I en tidigare HfL finns det en notering i kanten som jag inte kan utläsa vad det står. Och ev står även här inskriven en dotter men är osäker om det står dotter eller Pig framför.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0013477_00082

Det jag undrar är om någon möjligtvis har någon mer info om Maja Cajsa, vem va hennes föräldrar? Fick hon fler barn? Vem är far till barnen? All info är intressant.
Hoppas någon sitter inne med svar i detta forum :)

Tack på förhand

Re: Maja Kajsa Öman f 1808

Bengt-Göran Nilsson
Här har du Maja Cajsa med sin familj.
Lars Eriksson Spelman i Börjelsbyn fick byta rota till Öman på Näsbyn

Re: Maja Kajsa Öman f 1808

Bengt-Göran Nilsson

Re: Maja Kajsa Öman f 1808

Elyxia
Tack snälla! Ska genast kika på detta :)
Är dessa några personer du kommit i kontakt med tidigare i din forskning eller hittade du dom nu när du såg min fråga?

Re: Maja Kajsa Öman f 1808

Elyxia
Hittade en tidigare tråd nu om Lars Eriksson Spelman Öman så roligt att få denna info.
Hittade Maja Kajsas födelse här efter mycket letande även fast det står Maria Catharina så känns det som om det är rätt. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034892_00318

Re: Maja Kajsa Öman f 1808

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Maria Catharina är rätt . Kajsa är bara ett annat ord för Katharina.
Letade igen detta efter din fråga.