Samrealskolans gymnastikbyggnad

Bengt-Göran Nilsson
Här en bild av Samrealskolans gymnastikbyggnad. När byggdes den?
När jag började på samrealskolan hösten 1951 gick vi första klassen i en lokal nere i källaren här på östra gaveln. Gymnastikläraren Sjöö hade sitt rum här på gaveln. På den västra gaveln på 2:a våningen hade vi teckningslektioner med Lisa Hedman.
Vet att 1939 användes gymnastiksalen för en föreställning av Adrian Wennström, Ernst Lundbäck och någon till som hade monologer på bondska.
Byggnaden brann upp på 1960-talet??? tror jag. Är det någon som vet när?
(Klicka i bilden och dra till vänster så ser ni hela bilden)

På trappan längst ner satt vi ibland och solade. Se veckans bild med datum 2020-03-30

Re: Samrealskolans gymnastikbyggnad

Stig Jonsson
This post was updated on .
När jag började på Samrealskolan hösten 1948 var vårt klassrum i källardelen på Gymnastikbyggnaden med Tore Lidmark som klassföreståndare. Jag har   obekräftade uppgifter att byggnadsåret var 1936/1937, och att den brann ner 1968.

Re: Samrealskolans gymnastikbyggnad

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Tack för det, Stig!