Sjöolycka 1860, skonerten Agnes (AGNE)

Bengt-Göran Nilsson
"Brännvinet störtade svinen i fördärvet" enligt följande notis från år 1860:

Re: Sjöolycka 1860, skonerten Agnes

Magnus Cedergren
Ja, den här notisen föranledde en del skratt när vi träffades i Björkfors i somras (min filmvisning i Kvarngården tillsammans med Björkforsortens folk), den finns ju också med i utställningen där.

Sen tror jag båten hette Agne, och inte Agnes som det står i notisen. Men på den punkten kan jag ju ha fel... Under alla omständigheter finns ju båten med i fornlämningsregistret över skeppsvrak, och pekar ut den där den ligger utanför Malören. För den som vill veta mer om otursfartyget Agne (om den nu heter så...), så finns ju ett av de virtuella rummen i min utställning med tillhörande film:

http://www.historiskskogsexport.se/index.pl?iid=903370

Magnus Cedergren

Re: Sjöolycka 1860, skonerten Agnes

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Ja, det är nog alldeles säkert så att skonerten hette Agne och inte Agnes.
Skepparen Johansson var inte betrodd att segla utrikes enligt följande notering av Johan Bergman Olsson i boken "Björkfors gamla bruk."

"Skonerten Agne kan du nog afsända på norra Frankrike,
ty Fartyget är nu i complett gått skick, men dertill fordras annan
Skeppare än Johansson samt Fribref, som du bör uttaga ifall att någon
tour blir för fartyget på Östasien. Jag har nu försett skonaren med ny
ketting och nytt ankare, men som sagt Johansson duger icke till
Skeppare, han får icke segla utrikes och hittar icke wägen."

Re: Sjöolycka 1860, skonerten Agnes

Magnus Cedergren
För den som är särskilt intresserad torde brev med dylikt innehåll finnas i det s.k. Grytnäsarkivet som jag lagt upp på nätet. Man skall leta bland breven från Johan B-O till sonen J.A. Bergman, troligen från år 1856:

http://www.archive.org/search.php?query=creator%3A%22Grytn%C3%A4sarkivet%22%20AND%20subject%3A%22kalix%20avd%20e%20brev%22%20AND%20%22kalix%20avs%C3%A4ndare%20johan%20bergman%20olson%22&sort=date

Re: Sjöolycka 1860, skonerten Agnes

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Tyvärr har ju även fornminnesregistret uppgiften att skonerten heter Agnes, vilket alldeles tydligt är fel namn. Agne är det rätta. Det bekräftas ju även av Magnus Cedegrens uppgift i boken Kalix-Waldmarsudde där på sidan 168 sonen till Johan Bergman Olsson, Carl, skriver till sin bror Wilhelm den 22 oktober 1860:
"För några dagar sedan underrättades Pappa genom telegraf att 'Agne' med sin last av styckegods sjunkit 3 mil innanför Malören varest han stött på och tagit läck. Augusts del af lasten var assurerad, men icke Pappas som var den betydligaste, så att förlusten är icke ringa. Manskapet har blifvit bergadt. Detta tyckes vara en ny påminnelse för Pappa att sluta med commisions- och bondhandeln, hvarom äfven Robert war så ifrig."

Tydligen har Westerdal, varifrån uppgiften i fornminnesregistret kommer, också litat på tidningsnotisen, vars namn på fartyget alltså är fel.