Släkten Bäckström

Brittmarie Karlsson
Min farmor Klara Bäckström f 1868-12-25 i Nederkalix Innanbäcken. Pappa sa att hon var från Morjärv.
Hennes far inhyses August Brorsson Bäckström f 1834-03-19 i Nederkalix
Hennes mor Anna Charlotta Åström f 1840-04-06 i Törefors.
Jag tänker åka till Morjärv och undrar om det finns några gamla hus kvar där. Tillhör Morjärv Innanbäcken?
Är det några som känner till dessa personer? Jag vet nästan ingenting om min farmor och hennes familj.
Vad står inhyses för och fattighjon?
Hoppas på svar. Brittmarie Karlsson

Re: Släkten Bäckström

Bengt-Göran Nilsson
Klara anges 1886 ytflyttad till Nedertorneå, men återfinns inte där. Förmodligen flyttade hon åt Lulehållet. finns ju senare i Piteå. Föräldrarna bodde aldrig i Morjärv utan som "Inhyses" i Innanbäcken. DVS de bodde i ett hus i någon annans ägo.
Om Innanbäcken och Bäckströms på hemman nr 6 kan Du läsa om i min bok: "nnanbäcken - en backig by vid Kalix älv:"

Re: Släkten Bäckström

Brittmarie Karlsdon
Tack tack, det var verkligen glädjande. Jag har din bok och har nu läst om hemmanet nr 6.
Finns gården kvar nu och om, är den lätt att hitta?
Fanns det många samer i Innanbäcken och var det mest bönder eller torpare där?
Hälsningar Brittmarie

Re: Släkten Bäckström

Bengt-Göran Nilsson
Mig veterligt bodde det inga samer på Innanbäcken.
Gårdsstället för Bror Daniel Bäckström finns kvar, men den gamla gården är borta. Här står nu en vanlig
1 ½- plans gård.

Re: Släkten Bäckström

Brittmarie Karlsdon
Tack igen för ditt snabba svar. En sista fråga: vet du om det finns några släktingar kvar av Bäckströmssläkten?
Hälsningar Brittmarie

Re: Släkten Bäckström

Arwenstar
Hej Brittmarie. Jag heter Arwen Bäckström och min farfar och du är sysslingar. Han heter Thure Bäckström och är son till Axel Arvid Bäckström. Jag är bara 17 år men tycker det är roligt med släktforskning. Har också hittat koppling till Morjärv:)

Re: Släkten Bäckström

Brittmarie Karlsson
Hej. Vad kul att du är släktforskningsintreserad. Du måste utveckla detta med Thure och Axel Arvid Bäckström.
Jag kan inte hitta dom i min släkt. Hur är kopplingen till Morjärv.
Hälsningar Brittmarie

Re: Släkten Bäckström

Arwenstar
Min farfars farfar är Johan Petter Bäckström som är bror till Clara Bäckström. Om jag då har förstått rätt är du syssling till min farfar, min farfars far är Axel Arvid som flyttade från Morjärv till Stockholm någon gång på 30 talet.
//Arwen