Vart tog dom vägen?

1 meddelande Alternativ

Vart tog dom vägen?

Bengt-Göran Nilsson
I Sören på hemman nr 8 har sonen Anders Jönsson född 20 september1790 övertagit fadern Jöns Jacobssons hemman i och med att han den 19 dec 1816 gifter sig med Maria Hansdotter från Torne som det står i husförhörslängden. Där är hon noterad med födelseåret 1793.
I HFL som börjar år 1817 noteras Anders Jönsson som rymd och det visar sig att han helt sonika stuckit iväg på hösten 1818, obekant vart.
Maria annonserar i Post– och inrikes tidningar att:
”Uppå min ansökan uti skillnad i det äktenskap jag ingått med förre bonden Anders Jönsson i Sören vilken förlidet år om hösten af ondska och illvilja mig öfwergifvit. Nederkalix lofl. Häradsrätt i dom given denna månad, ålagt honom att inom natt och år sig hos mig infinna och med mig blifwa och bo, eller kommer häradsrätten öfwer ansökningen widare att laglikmätigt sig utlåta; sådant warder härigenom tredje gången kungjort. Nederkalix den 24 mars 1819.
                                                                                    Maria Hansdotter från Sören”

Hon bor kvar i Sören tilsammans med Anders mor , Carin Andersdotter född 1765. Maria föder en oäkta son Nils den 3 MAJ 1825, men han dör sedan den 19 oktober samma år. Maria synes då enligt attest flytta till Karungi den 23/10 1826. Tyvärr återfinns hon inte där.
Frågan är, vart tog dessa två personer vägen?