Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Göran Gustavsson
Hej.
På Englundsgårdens facebooksida ligger denna bild "Broschyr om Englundsgården". Vem var denna Sven-Olof Nilsson och när skedde detta?
Min fmff Lars Petter(1829-1897) antog namnet Englund liksom 3 syskon, barn till Nils Olof Nilsson. Han kom från Näsbyn 9. Vad jag vet så skall dessa Englund gett namn till Englundsgården.
Har någon koll på hur det ligger till?
Broschyr om Englundsgården framtagen av Hanna Johnselius

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Ingen Sven Olof Nilsson som kallar sig Englund finns angiven i Leif Boströms "Nederkalix Sockens familjer."
Vad som kommit fram så är det Nils Olof Nilssons barn som antog släktnamnet Englund.
Skall kolla om broschyren finns på Turistinformationen.

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Göran Gustavsson
Englunds historia på Näsbyn #9.
1 Nils Olof Nilsson (1795-1876). Har 6 barn varav 4 tar sig Englund och 1 tar sig Ekman som efternamn.
1.2 Nils Olof Englund (1821-1906).
1.2.5 Olof Albert Englund (1858-1909).
1.2.5.1 Karl Ludvig Englund (1885-1957). Englundsgården i dagens form blir till efter 1957 då brodern Sven tar initiativet till Stiftelsen Englundsgården.
1.2.5.6 Sven Albert Englund (1892-1971)

Magnus Cedergren och Mårten Englund på Youtube: https://youtu.be/Gch6Hps4bKY?t=98

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Han med Ekman är min mormors farfar, Johan Henrik Ekman.
Det finns tyvärr ingen broschyr om Englundsgården på Turistinformationen. Skall kolla med Hanna Jonselius var källa till hennes uppgifter finns.

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Enligt Hanna Jonselius så är det Lennart Englund som försett henne med uppgifterna.
Kan Sven Olof Nilsson från Bondersbyn vara en skröna?

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Göran Gustavsson
Får väl vara en skröna tills någon kommer med bättre information.

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
Ja, Nils Olof Nilsson Englund f 1821 var den som först tog sig namnet Englund och då när han gifte sig 1846, E A Häggström som vigde paret hade dålig koll på hans far som hade samma namn som sonen, Nils Olof Nilsson.
vigsel

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Göran Gustavsson
Hej Bengt-Göran. Det är brudens far som heter Johan Nilsson.
Se Lysningsboken

Re: Englundsgården. Sven-Olof Nilsson

Bengt-Göran Nilsson
Administrator
OK, Det finns två olika vigselböcker. i min bild (E1) så är fadern placerad så att man tror att det avser Nils Olofs fader.
I din bild (E2) så anges hon ju mycket riktigt som brudens fader.